Program studiów
Program studiów podyplomowych na kierunku Akademia Lean Leadera
Strategia Lean – budowanie przewagi konkurencyjnej
(16 godz.)
-
Inauguracja kierunku Akademia Lean Lidera, omówienie programu
-
Geneza Lean Management – droga Toyoty
-
Ewolucja Lean Management – od narzędzi do kultury uczenia się
-
Strategiczne podejście do Lean sposobem na budowanie przewagi konkurencyjnej
-
Kultura uczenia się – jak budować zaangażowanie pracowników
-
Lean 4.0 - model doskonalenia organizacji
-
Case Study transformacji Lean
Uczestnicy zdobędą wiedzę i umiejętności pozwalające na efektywne przeprowadzenie transformacji Lean w organizacjach. Elementem zajęć będzie również dzielenie się doświadczeniami, jakich błędów nie należy popełniać przy wdrażaniu Lean Management.
OCENA POTENCJAŁU – JAK DEFINIOWAĆ POTENCJAŁ ORGANIZACJI DO ROZWOJU. CZ.1
(16 godz.)
- Jak definiować potencjał do rozwoju organizacji
- Potencjał vs problem – perspektywa pracownika
- Podstawowe narzędzia analizy procesów
- Architektura procesów
- Mapowanie strumienia wartości
- Wyznaczanie Czasu Taktu – Takt Time (T/T)
- Mierzenie Czasów Cyklu – Cycle Time (C/T)
- Badanie poziomu standaryzacji pracy
- Analiza czynności metodą migawkową
- Definiowanie problemów i hipotez do usprawnień
- Nadawanie priorytetów dla działań usprawniających
Uczestnicy nabędą umiejętności mapowania i mierzenia procesów, zbierania danych, wyciągania wniosków na bazie zgromadzonych danych i informacji oraz opracowania rekomendacji do usprawnień. Dowiedzą się również jak definiować potencjał do rozwoju organizacji.
OCENA POTENCJAŁU – JAK DEFINIOWAĆ POTENCJAŁ ORGANIZACJI DO ROZWOJU. CZ.2 Warsztaty na terenie klienta partnera
(16 godz.)
- Mapowanie procesów – zajęcia praktycznie
- Tworzenie mapy punków kontroli – zajęcia praktyczne
- Pomiary procesu
- Czas cyklu
- Analiza migawkowa
- Analiza pracy standaryzowanej (arkusz pracy standaryzowanej)
- Diagram Spaghetti
- Analiza zebranych informacji
- Przygotowanie wniosków i rekomendacji
- Prezentacja podsumowująca
Uczestnicy nabędą praktycznych umiejętności analizy procesów i definiowania potencjału do rozwoju organizacji. Zdobędą praktyczne umiejętności, jak mapować i mierzyć procesy oraz wyciągać wnioski z pomiarów i przygotowywać rekomendacje do usprawnień.
Problem Solving – skuteczne rozwiązywanie problemów
(16 godz.)
Wprowadzenie do Problem Solving:
- definicja i rodzaje problemów,
- najczęstsze problemy w firmach produkcyjnych,
- wartościowanie problemów,
- miary i skutki problemów.
Proces rozwiązywania problemów:
- problem – przyczyna - rozwiązanie
- jak budować proces rozwiązywania problemów w firmie
- identyfikowanie i nazywanie problemów
- poszukiwanie przyczyn
- określanie celu
- analiza i wybór przyczyn
- określanie działań korygujących,
- standaryzacja
- ciągłe doskonalenie
Narzędzia rozwiązywania problemów:
- burza mózgów – Philips 623,
- 5 x Dlaczego,
- 5W1H,
- analiza Pareto-Lorenza,
- diagram Ishikawy,
- PDCA,
- matryca 7 pytań,
- arkusz A3.
Ćwiczenia praktyczne
- podział na grupy
- identyfikacja i przydzielenie problemów,
- praca w zespołach,
- refleksja nt. zastosowanych rozwiązań i narzędzi,
- prezentacja i omówienie wyników.
Zespół rozwiązywania problemów (Team Problem Solving)
- worzenie grup fokusowych,
- śledzenie i monitoring usprawnień procesowych,
- lekcje jednotematyczne.
Ciągłe rozwiązywanie problemów:
- system rozwiązywania problemów
- narzędzia wspomagające system rozwiązywania problemów
- przykłady systemów rozwiązywania problemów
- angażowanie pracowników w rozwiązywanie problemów
- systemy sugestii w firmach produkcyjnych
NARZĘDZIA LEAN – DOSKONALENIE PROCESÓW
(16 godz.)
- Definicja i zadania TPM
- Osiem filarów TPM
- Konflikt eksploatacyjny
- Zaangażowanie załogi w TPM
- Konserwacja profilaktyczna i prognozowana
- Program 5S/Visual Management a działania TPM
- Pomiar dostępności, wydajności, jakości
- Współczynnik OEE
- Karta zapisu problemów
- Jak przeprowadzić Warsztaty Doskonalenia?
- SMED: przyczyny skracania czasu przezbrojeń, rodzaje strat powiązanych z przezbrojeniem; czym jest, czym nie jest SMED – nazewnictwo, definicje
- Metodyka SMED – krok po kroku – podstawowe kroki w procesie przezbrajania maszyn i urządzeń
- 5S jako metoda standaryzacji
Uczestnicy nabędą podstawowe umiejętności z zakresu podstawowych narzędzi i metodologii używanych przy optymalizacji procesów. Prezentowane narzędzia służące podnoszeniu efektywności i standaryzacja m.in. takie, jak: TPM (Total Productive Maintenance), SMED (Single Minut Exchange of Die), 5S (Selekcja, Systematyka, Sprzątanie, Standaryzacja, Samodyscyplina).
BUDOWANIE KIERUNKÓW ROZWOJU ORGANIZACJI. ZARZĄDZANIE PROJEKTEM
(16 godz.)
- Kierunki Rozwoju
- Parafraza Kontekstu Biznesowego
- Potwierdzenie wskaźników Kontekstu Biznesowego
- Wybór kierunków strategicznych
- Analiza spójności kierunków strategicznych ze Strategią firmy
- Wypracowanie wskaźników KierunkuZarządzanie projektem
- Komunikacja i jej rola we wdrażaniu zmian
- Zasady skutecznej komunikacji w implementacji zmian i kulturze Lean management
- Style osobowości w procesie komunikowania
- Techniki komunikacji a Lean management
- Bariery i czynniki sukcesu komunikacji we wdrażaniu zmian i koncepcji Lean management
- Praca domowa (Model komunikacji w mojej organizacji)
Uczestnicy nabędą umiejętność odnoszenia się do celów i wyzwań stojących przed organizacją na poziomie strategicznym oraz będą w stanie wytypować inicjatywy strategiczne zapewniające spójność działań operacyjnych z realizacją przyjętej Strategii. Dodatkowym elementem będzie umiejętność skutecznego zarządzania projektem.
Leadership – nowoczesne przywództwo
(16 godz.)
-
Budowanie kultury organizacji w oparciu o przywództwo Lean
-
Rola lidera w organizacji wysokoefektywnej
-
Kaskadowanie i komunikowanie strategii jako element fundamentu kultury Lean
-
Kaskadowanie strategii do najniższego poziomu w organizacji
-
Budowanie efektywnych zespołów
-
Zarządzanie Wizualne jako element zarządzania efektywnością
-
Proces rozwoju pracowników
-
Umiejętności zarządzania procesem i zespołem
Uczestnicy zdobędą umiejętności z zakresu budowania kultury LEAN. Głównym celem modułu będzie zapoznanie uczestników z nowoczesnymi modelami przywództwa.
Zarządzanie zmianą
(16 godz.)
-
Wprowadzenie do tematyki zarządzania zmianą
-
Charakterystyka faz zmiany w organizacji
-
Ludzie w procesie zmiany (reakcje wobec zmiany, kategoryzacja osób w zależności od przyswajalności zmian)
-
Rola managerów, liderów w zakresie implementacji zmian
-
Opór wobec zmian i sposoby jego przezwyciężania
-
Rozpoznawanie poszczególnych faz zmiany
-
Standardowe zachowania managera w poszczególnych fazach zmiany
-
Lider w zmianie
-
Zarządzanie i wizualizacja procesu zmiany
Uczestnicy zapoznają się z charakterystyką zmiany w organizacji, modelami implementacji zmian, zjawiskiem oporu wobec zmian oraz sposobami jego przezwyciężania.
SYSTEM ZARZĄDZANIA EFEKTYWNOŚCIĄ I ZARZĄDZANIE WIZUALNE W PRZEDSIĘBIORSTWACH
(16 godz.)
- Metodologia określenia celów strategicznych organizacji
- Metoda ustalenia wskaźników dla procesu głównego (jakość, koszty, dostępność)
- Opracowanie koncepcji raportowania dla zdefiniowanych wskaźników
- Zaprojektowanie i opracowanie narzędzi służących do zbierania danych
- Określenie ról i odpowiedzialności pracowników poszczególnych szczebli
- Metoda przeprowadzenia warsztatów wdrożeniowych Lean Action Workout – wizualne tablice
- Warsztaty coachingowe dla Liderów z prowadzenia odpraw pracowniczych
- Standard wizualnych tablic
- Ankiety „informacji zwrotnej” dla prowadzącego
- Metoda uruchomienia odpraw pracowniczych
- Elementy zarządzania wizualnego: wizualne procesy, wizualne tablice, wizualni managerowie
- Rodzaje tablic wizualizacyjnych: Spotkania operacyjne, Wskaźniki (KPIs), Tablice Godzina po Godzinie
- Rola zarządzania wizualnego we wdrażaniu kultury Lean
Celem modułu jest zapoznanie uczestników z metodologia kaskadowania celów w organizacji oraz sposoby wizualizacji
Modelowanie procesów – SIX SIGMA
(8 godz.)
- Wprowadzenie do Six Sigma:
- Czym jest Six Sigma?
- Przykłady z firm, które uruchomiły programy Six Sigma
- Projekty, jako sposób wprowadzania usprawnień
- Koncepcja „ukrytej fabryki”
- Jak mierzy się jakość i wydajność w Six Sigma (RTY).
- Koszty złej jakości.
- Role i zadania w systemie Six Sigma.
- Metodyka Six Sigma:
- Metodyka DMAIC
- Identyfikacja problemów firmy
- Priorytetyzacja, wybór i definiowanie projektów doskonalenia
FAZA DEFINIUJ (projekt)
- Przygotowanie Project Charter (karty projektu)
- Sformułowanie problemu i celu projektu
- Zakres projektu
- Kamienie milowe
- Diagram SIPOC
- Definiowanie parametrów CTQ
Podsumowanie programu
(8 godz.)
Podsumowanie programu